top of page

אמנויות השפה


בברנקו וייס משלב דרור בצור הדסה מקיימים תהליך כתיבה ארוך-טווח סביב שאלות גדולות ורלוונטיות לתלמידים, המכוון על ידי מחוונים וכולל כתיבת טיוטות ומשובים


בשביל מי כל זה? תלמידי כיתות ז'-ט'


כל זה לשם מה?

לימודי העברית בישראל מתמקדים בעיקר בהבנת הנקרא ובלשון במקום לקדם רמות ביצוע גבוהות יותר של כתיבה ודיבור, מה שמותיר את האוריינות השפתית של הלומדים דלה.


במה החלטנו להתמקד?

קידום מיומנויות של כתיבה וביטוי בעל פה בקרב תלמידי חטיבת הביניים תוך עיסוק בפרויקט מתמשך בהקשר רב-תחומי.


תנאים מקדימים להפעלת התכנית

  1. הקצאת שעות פיתוח מקצועי/השתלמות

  2. גיוס אנשי צוות בבית הספר המלמדים את אחד ממקצועות ההומניסטיקה ורואים ערך בתכנית אמנויות השפה

  3. מינוי רכז/ת מוביל/ה לתכנית

  4. שינוי שם המקצוע מ"שיעור עברית" ל"אמנויות השפה" (בארצות הברית, המונח הוא ELA – (English Language Arts. שינוי השם אינו סמנטי אלא מהותי: לימודי השפה הם הוליסטיים יותר ומתמקדים בתהליכי עומק של כתיבה מתמשכת ולמידה סביב שאלות גדולות.


מה עושים תכל'ס?

  • כתיבה בשיעור אמנויות השפה כשגרה וכדרך בלמידה מבוססת פרויקטים.

  • כתיבה סביב שאלות גדולות ורלוונטיות. לדוגמה: האם בישראל בשנת 2022 קיימת אפליה על רקע עדתי? מיהו זמר טוב בעיניי? מי היא אישה מעוררת השראה? כיצד ניתן לשכנע מוסדות ועסקים להנגיש את המבנים שלהם לנכים?

  • תהליך הכתיבה נמשך לאורך זמן וכולל תהליכי טיוּט (כתיבת טיוטות) ומשוב (משוב של המורה, משוב עצמי של התלמיד ומשוב עמיתים).

  • התלמידים עובדים עם מחוונים מובנים ומשווים את תוצרי הכתיבה שלהם למחוונים הרלוונטיים לאורם הם יכולים לשפר את הכתיבה שלהם.



אתגרים בדרך

המורים נדרשים להסתגל להוראה בדרך חדשה זו, שקשה עבורם יותר מהדרך שבה לימדו עד כה, והם נדרשים להשקיע יותר שעות הכנה ומשוב.


וכיצד מתמודדים עם האתגרים?

  • צפייה ומודלינג עבור המורים: על הרכז/ת ללוות באופן צמוד את אנשי הצוות ולהעניק תמיכה פדגוגית הדוקה בבניית יחידות הלימוד, המחוונים והליווי בשטח

  • זמן ההשתלמות מוקדש לפיתוח היחידות

  • פיתוח מחוונים למיומנויות רוחב, ובחירה של מיומנות מרכזית אחת עבור כל מחצית בה מתמקד כל הצוות (אנו בחרנו להעמיק במחצית א' בכתיבת טיעון ופיתחנו לשם כך מחוון, שמשתמשים בו בכל המקצועות ובכל השכבות. במחצית ב' הדגש היה על דיבור מול קהל).


רואים את האור: מכוונים להצלחה

  • שיפור רמת הכתיבה של חלק ניכר מתלמידי שכבת ח'

  • הרחבת השימוש במחוונים ובמודל הדיבייט במקצועות נוספים, מעבר למקצוע אמנויות השפה


ומה עוד הרווחנו בבית הספר?

השימוש במשוב מקדם ובטיוטות מרובות הפך להיות שפה בית ספרית- נוצרת תרבות בית ספרית של כתיבה לטווח ארוך, למידה מטעויות ודיוק הכתיבה.




ויש גם הרבה חומרים


רוצים לדעת עוד?

רחלי שנדרובסקי, רכזת פדגוגית, racheli.haller@gmail.com

bottom of page